Kościół zbudowany jest na planie krzyża łacińskiego. Główną, szeroką nawę przecina w poprzek krótsza nawa krzyżowa. W miejscu przecięcia znajduje się kopuła, oświetlona oknami. Bogato wyposażone wnętrze zachowało się w stanie prawie nie zmienionym od XVII wieku.
|
Ołtarz głównyPowstał w 1642r. Ozdobiony jest bogatą dekoracją o motywach małżowinowych i wici roślinnej, główek anielskich i maszkaronów. Cztery anioły podtrzymują boczne partie ołtarza. Po bokach sześć aniołów z narzędziami Męki Pańskiej, na szczycie Michał Archanioł, w środku figury świętych Apostołów: Piotra i Pawła oraz głównych patronów Polski, męczenników: Wojciecha i Stanisława. W polu głównym ołtarza znajduje się najcenniejszy zabytek kościoła - obraz "Zdjęcie z Krzyża". Obraz został namalowany w 1629 bądź 1639r. przez flamandzkiego malarza Artusa Wolfforta (1581-1641) Przez lata przyjmowano, że obraz pochodzi z warsztatu, szkoły Rubensa. Ostateczne rozstrzygnięcie autorstwa płótna wyjaśniają autorzy w publikacji o kościele sierakowskim pt. "Perła wśród jezior". |
|
StallePo obu stronach prezbiterium znajdują się wspaniałe ławy zakonne. Są to najbogatsze i najciekawsze stalle w Polsce. Zdobione są one szlachetną i trudną techniką intarsji, polegającą na wykładaniu odpowiednio wyciśniętych powierzchni drewnianych innymi gatunkami drewna, w innym kolorze. Wycinając ten sam ornament równocześnie w drewnie ciemnym i jasnym można uzyskać dwa identyczne motywy w różnych tonacjach (efekt pozytywu i negatywu). Głównym motywem intarsji są rośliny, wazony, profile ludzi, ptaki, sceny z polowań. Stalle wykonał brat Hilarion z Poznania w 1641r. Jego dziełem jest również Ława kolatorska, w której zasiadali możni opiekunowie kościoła. Wizerunki świętych odnoszą się do najwybitniejszych postaci z rodu Opalińskich. |
|
Nagrobek Piotra OpalińskiegoUkończony w 1642r. pomnik ten jest dziełem włoskiego rzeźbiarza Sebastiana Sali. Wykonany z czarnego marmuru i alabastru monument, pomnik miał nie tylko sławić pobożność zmarłego, ale i jego męstwo. O rycerskich cnotach Piotra świadczą: zbroja, sztandary, pancerz. Rzeźba przedstawia klęczącego pod krzyżem rycerza pogrążonego jakby w wieczystej modlitwie. |
|
Nagrobek Jana i Zofii OpalińskichUstawiony w 1748 roku, na rok przed sprzedażą Sierakowa przez Marię Leszczyńską - ostatnią właścicielkę z rodu Opalińskich. Poświęcony pamięci Jana Opalińskiego (zm.1695) i jego żony Zofii z Czarnkowskich (zm.1701), którzy byli teściami króla Stanisława Leszczyńskiego i dziadkami królowej Francji Marii Leszczyńskiej. Ozdobiony jest dwiema postaciami niewolników - motyw popularny w okresie baroku w czasie ustawicznych wojen z Turkami. Długi łaciński napis głosi chwałę rodów Opalińskich, Leszczyńskich i Czarnkowskich. |
|
Ołtarz Matki Boskiej na smokuUfundowany w 1629r., jeszcze przed ukończeniem całego kościoła przez Zofię, wdowę po Piotrze. W polu środkowym znajduje się obraz "Madonna na smoku" Krzysztofa Boguszewskiego, znanego malarza wielkopolskiego z XVIIw. W zwieńczeniu ołtarza obraz "Ekstaza św. Franciszka". |
|
Ołtarz św. AnnyWczesnobarokowy z 1642r. Obrazy znajdujące się w tym ołtarzu to dzieła malarzy zakonnych. Obraz w polu środkowym przedstawia św. Annę klęczącą przed Matką Boską z Dzieciątkiem. W tle obrazu przedstawiony jest widok kościoła sierakowskiego przed przebudową w XVIII wieku. W górnej części ołtarza umieszczono obraz przedstawiający św. Bonawenturę przyjmującego z rąk anioła Komunię Św. w ołtarzu umieszczono herby: Nałęcz i Jastrzębiec |